Dansk turneringsplatform til Counter-Strike: Global Offensive
EMASTERS var en dansk turneringsplatform til Counter-Strike, hvor gamere i alle aldre kunne konkurrere imod andre hold om en række præmier. Platformen blev skabt i 2017, hvor Counter-Strike i Danmark var i rivende udvikling og havde kurs imod mainstream TV. Behovet for en turneringsplatform målrettet til danskerne var der, og udviklingen af platformen blev påbegyndt i august 2017.
Den første version af platformen var klar til oktober 2017, hvor den første turnering også blev afholdt. EMASTERS blev hurtigt anerkendt på det danske marked, og inden for de første par måneder havde platformen over 3.000 danske signups.
EMASTERS havde i gennemsnit ca. 7-10 turneringer ugentligt, hvor størstedelen havde kontante pengepræmier, gaming hardware og EMASTERS Points, der kunne indløses i shoppen.
Det stod hurtigt klart, at efterspørgslen og interessen voksede sig større, og hurtigt blev platformen opskaleret og åbnet op for brugere uden for landets grænser. Hjemmesiden fik en stor overhaling og gik fra dansk til engelsk. I løbet af det første år, nåede EMASTERS op på over 15.000 signups.
Med den store interesse og mediedækning, meldte flere firmaer sig på banen med deres egne sponsorerede turneringer, heriblandt Hungry.dk, hvor præmiepuljen lød på 25.000 kr.
Hovedaspektet var turneringer - men det forudsætter, at man kan stille hold med fire kammerater. Ønsket var en mulighed for "drop-in gaming" når som helst og som ene person, og her udvidede EMASTERS så med et nyt tiltag kaldet "EMASTERS PLAY". Dette skulle vise sig at være det, der øgede aktiviteten og kontinuerlige aktive brugere en stor del, og dagligt blev der spillet over et par hundrede kampe. EMASTERS PLAY kørte i sæsoner og ved hver sæsonafslutning vandt de bedste spillere præmier. Igennem sidens levetid nåede EMASTERS at runde 30.000 signups, hvor ca. 30% var danske brugere.
EMASTERS ønskede at skabe en platform og samlingspunkt for danske gamere, hvor man dagligt kunne spille turneringer og kampe. Det primære ønske var, at det hele såvidt muligt skulle være automatiseret af systemet. Derfor var vi hurtigt ude i, at det var et skræddersyet system, der skulle bygges fra bunden, som samtidig skulle kommunikere med en række forskellige eksterne API'er til håndtering af hhv. spilservere, statistik- og rapporteringsværktøjer, "anti cheat" programmer m.m.
Jeg havde det fulde ansvar for det tekniske setup og opbygningen af dette, så jeg var derfor heller ikke i tvivl om, hvordan jeg ville gribe opgaven an, og hvilke værktøjer jeg ville bruge.
De fleste opgaver tilknyttet platformen foregik på hjemmesiden; alt fra bruger signup til tilmelding af turneringer og kampe. Hjemmesiden blev bygget i Laravel som backend, og til frontend blev der brugt HTML, CSS og Vue.js
Når de største turneringer blev afholdt, var der ofte over 500 aktive brugere på samme tid, som skulle følge med i afviklingen af kampene. Derfor skulle hjemmesiden også opdateres i real-time, som i dag er meget almindeligt. Her blev der brugt Laravel Echo og Pusher til håndteringen af disse aktiviteter.
Med den store interesse og eksponering, så var det hele naturligvis ikke en dans på roser. Vi oplevede ret tidligt, at nogle folk udefra ikke brød sig om konceptet eller blot ønskede at sabotere det. Kort inden en stor turnering skulle afvikles, blev platformen DDoS-angrebet og nedlagt kortvarigt - der skulle reageres hurtigt, og vi fik oppet sikkerheden med en Cloudflare firewall.
Freelance webudvikler med over ti års professionel erfaring. Min ekspertise ligger særligt inden for Laravel udvikling og WordPress.
DNWEB ApS
Georg Krügers Vej 93
8600 Silkeborg
CVR: 42833444
Email: danni@dnweb.dk
Tlf: +45 31 58 99 59